Walking in a Winterwonderland - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Ilonka Glorie - WaarBenJij.nu Walking in a Winterwonderland - Reisverslag uit Bergen, Noorwegen van Ilonka Glorie - WaarBenJij.nu

Walking in a Winterwonderland

Door: Ilonka

Blijf op de hoogte en volg Ilonka

01 April 2012 | Noorwegen, Bergen

Vannacht heerlijk geslapen. Tenminste, lekker voor hostel begrippen. Het bed was lichtelijk doorgezakt waardoor ik iets anders moest liggen als normaal om lekker te liggen. Vanochtend heerlijk uitgeslapen. Net zoals normaal was ik om 7 uur klaarwakker, maar tot 10 uur toch nog blijven liggen. Het stappen van gisteravond was snel afgelopen, binnen 5 minuten waren we weer terug, dus lang slapen was ook niet nodig. Toen wij bij de kroegen aankwamen en zagen dat de gemiddelde leeftijd toch rond de 35 lag hadden we het snel gezien. Tijdens het ontbijt vanochtend de plannen voor de dag besproken. Met de trambaan de berg op en daar wandelen. Op een kaart hadden we twee wandelpaden aan elkaar gemaakt om nog enigszins wat afstand te creëren, dus klaar om te gaan!

De trambaan was dichterbij dan wij dachten dus lang hoefden we niet in de regen te lopen. Want ja, Bergen is de natste stad van Noorwegen, dus het was begonnen met regenen. Met de trambaan omhoog was een hele belevenis. De trambaan is super steil, en daarom is de tram ook scheef gebouwd. Vanuit de trambaan zou een mooi uitzicht te zien zijn, helaas door de bewolking zagen we vrij weinig. Boven aangekomen lag er al een aardig laagje sneeuw. Want ja, wat beneden regen is, is boven op de berg sneeuw. Eerst ben ik nog even met mijn vriend op de foto geweest. Hij volgt me echt overal, wat een schatje! Met de kaart in handen zijn we begonnen aan de wandeling. En wat was het super mooi zo met de sneeuw. De paden die wij liepen waren vrijwel allemaal gewone grindpaden, dus zonder sneeuw was het misschien zelfs een beetje saai geweest. Al snel kwamen we er achter dat we helemaal verkeerd liepen. We kwamen namelijk aan de andere kant van de berg uit dan dat we gepland hadden. De wandelingen, die in kleuren aangegeven stonden op de kaart, werden namelijk niet aangegeven op de berg zelf. We hebben dus de namen van de hutjes gevolgd die wel aangegeven werden, maar daardoor volgde we totaal andere paden.

Na een tijdje vroeg Erwin aan mij hoe laat ik dacht dat het was. Ik dacht zelf 2 uur, we hadden namelijk al best wat gelopen en waren om 11 uur begonnen. Maar nee, het was kwart over 12. Het wandelen duurden dus niet zo lang als we zelf gedacht hadden. We hebben dus meer gewandeld dan gepland. Tussendoor hebben we in een huisje lekker even gezeten en wat gedronken. Hier zaten heel toevallig ook twee Nederlandse meiden die we gister al in het hostel ontmoet hadden. Hier dus even gezellig mee gekletst. De één had 4 maanden stage gelopen in Oslo en heeft vorige week afscheid genomen daar en de andere is een vriendin van haar die op bezoek kwam. Maar, de gene die op bezoek was had ook wat mee… Mensen! Gewoon paaseitjes van de AH! Dus daar ook nog even van gesnoept =) Daarna weer verder gelopen. Erwin besloot dat we avontuurlijk moesten gaan doen en een ander pad te nemen waarvan de bestemming niet op de kaart stond. Ik ben dol op avontuur, dus gaan met die banaan! En ja hoor, dan krijg je de leukste paadjes. Smal met allemaal rotsen, blubber en water. Met de sneeuw was het allemaal een beetje lastiger om te lopen. Maar evengoed super. Is toch leuk om langs een ‘waterval’ naar beneden te lopen. Uiteindelijk kwamen we weer bij een ‘normaal’ pad met een bordje naar de tram toe. Toch maar besloten om daar weer heen te gaan.

Toen we daar aankwamen zag ik het al! Ze blijven me volgen! Taiwanese die van alles en iedereen foto’s willen. Mijn nachtmerries van de wandeling op de gletsjer van afgelopen zomer kwamen weer omhoog. Ze stonden allemaal weer gezellig met hun vingers in de lucht foto’s te maken. Deze keer was er trouwens wel uitzicht over Bergen, we hadden namelijk weer zon! =D Dus ook ik ging maar even toeristisch op de foto. Ook hier kwamen we de Nederlandse meiden weer tegen. Nog even in de souvenirs winkel gekeken en wat gekocht. Ik heb een kaasschaaf, wat een Noorse uitvinding is, gekocht in de vorm van een Eland. Hilarisch! Ik hoop dat hij mee mag in het vliegtuig. =p Daarna weer de tram naar beneden genomen.

Terug in het hostel eerst even een schone broek aangetrokken. Want ja, avontuurlijke paadjes lopen is leuk. Maar zodra ik voorop loop banjer ik overal doorheen. Dus ook door een plas dat eigenlijk een grote modderpoel bleek te zijn. Maar goed, even je broek afspoelen, in de douche hangen en hij is nu al weer droog! Aangezien het weer goed was nog even de stad in gegaan om bij een driemaster te kijken. Toen we daar waren kregen we een hagelstorm op ons hoofd, dus het weer is totaal niet te voorspellen. In het hostel een kopje thee met stroopwafel, die we hier in de supermarkt hebben gevonden, gedronken met de Nederlandse meiden. En ja, toen kwam ik ook maar even met de briljante vraag hoe ze eigenlijk heten. Inge en Fleur uit Utrecht en Julianadorp. Zij zouden om half 7 naar een film gaan, of we ook mee wilde.

Dus om half 6 maar snel naar de overkant gerend naar een Turkse toko voor een broodje falaffel en voor Erwin iets wat verdacht veel op kapsalon leek minus de kaas en even in de oven. Nou mensen, ik vraag het nu nog even na bij Erwin, ja misschien eten we er morgen gewoon weer! Snel gegeten en op naar de film. Een film over mensen die hun pensioen in India door gingen brengen. Eerst had ik zoiets van.. Hmm, ga ik dat wel leuk vinden? Maar wat een geweldige film. The best exotic Marigold hotel. Helemaal briljant, wat heb ik gelachen! Net weer even een kopje thee met stroopwafels en paaseitjes gehad en Inge en Fleur uitgezwaaid. Die gaan nu weer op weg naar Oslo en vertrekken dinsdag weer naar Nederland. De overgebleven paaseitjes liggen gelukkig hier nog!

Wat we morgen gaan doen ligt een beetje aan het weer. We willen graag nog een andere berg op met een soort skilift en dan daar wandelen, maar daar moet het natuurlijk wel mooi weer voor zijn voor het uitzicht. Als dat niet het geval is gaan we de stad verkennen.

  • 02 April 2012 - 08:04

    Mam:

    Ongelofelijk hé, dat er beneden in Bergen totaal geen sneeuw meer is en als je de bergen in loop, je in een compleet andere wereld terecht komt. Geniet nog even van je paar vrije dagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Bergen

Buitenlandstage Trondheim

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2012

Weer thuis

26 Mei 2012

Dag Trondheim!

24 Mei 2012

En dan zit het er bijna op...

21 Mei 2012

Oeps! Vergeten…

18 Mei 2012

Musical, voetbal en 17 mei!
Ilonka

In februari ga ik op reis naar Trondheim, Noorwegen. Hier ga ik stagelopen op de school This (Trondheim international school). Ik ga stagelopen in 3rd grade. Tijdens mijn stage verblijf ik bij de familie Hoff. Ik hoop veel van het land, de cultuur en het onderwijssysteem te leren.

Actief sinds 26 Dec. 2011
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 80003

Voorgaande reizen:

10 Februari 2012 - 27 Mei 2012

Buitenlandstage Trondheim

Landen bezocht: