Weer thuis - Reisverslag uit Egmond-Binnen, Nederland van Ilonka Glorie - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Egmond-Binnen, Nederland van Ilonka Glorie - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Ilonka

Blijf op de hoogte en volg Ilonka

28 Mei 2012 | Nederland, Egmond-Binnen

Ja, deze blog schrijf ik nu echt vanuit Nederland… Maar voordat ik in Nederland was is er nog het een en ander gebeurd! Zaterdag zijn Erwin en ik weer door Oslo gaan lopen. Na ons ontbijt/lunch bij de Big Bite zijn we richting het opera gebouw gelopen. Een mooi gebouw naast het fjord. Het gebouw is echt super wit, dus een zonnebril was wel nodig! Na het opera gebouw richting het fort gelopen. Daar hebben we een tijdje rondgelopen. Weer waren er mannen in hun uniform die in de volle zon stonden. Echt super zielig! Maar goed, om het er een beetje bij ze in te wrijven hebben Erwin en ik iets van 2 uur in de zon gelegen in het gras daar. Daarna weer op pad gegaan en ook richting het hotel. Daar even bijgekomen van het vermoeiende zonnen (in slaap gevallen).

Daarna op weg gegaan naar het Vigelandspark. Op de planning stond bbq’en! Wel moesten we eerst nog eten voor op de bbq scoren. Maar, op onze weg naar het park geen winkel gevonden alleen een kiosk. Dus helaas, geen ‘vlees’ voor mij. Daar maar een broodje gekocht om die op te eten. Bij het park heb ik de zus van Erwin zijn gastmoeder ontmoet, zij was daar samen met een vriendin. Over de brug met alle beelden en even op de foto met het meest bekende standbeeld. Daarna een plekje in de schaduw gevonden. Gelukkig kon Margrethe ook niet tegen de zon, dus hoefde ik met mijn verbrande rug ook niet meer in de zon te zitten. De bbq ging aan en daar ook maar even mijn broodje op gelegd. Ook nog aardappelsalade gehad, dus ook ik had te eten.

Na het park met de metro richting de stad gegaan, aangezien het op de heenweg wel een heel eind lopen was. In onze hotelkamer het Eurovisie Songfestival gekeken en ook besloten dat we volgend jaar maar naar Stockholm gaan! Half slapend heb ik het einde gezien. Gister was dan echt de dag van ons vertrek. We dachten dat we om 12 uur moest uitchecken, dus om 10 uur uit bed om onze koffers in te pakken. In mijn geval werd het natuurlijk eerst helemaal uitpakken en dan weer inpakken. Toen maakte ik ook de beslissing om vooral geen lange broek, 2 shirtjes, een vest en wandelschoenen aan te gaan trekken! Ik leek wel gek toen ik dat bedacht. Veel te warm. Dan maar lichtelijk overgewicht. Mijn wandenschoenen wel uit mijn koffer gelaten, want dat werd anders te zwaar. Mijn handbagage op mijn koffer gezet met mijn jas en schoenen er boven op en rijden maar. Bij de receptie kregen we te horen dat we onze spullen in de kamer mochten laten staan, want de uitcheck was om 6 uur. Dus alles weer terug voordat we de stad in gingen. Bij het station alvast kaartjes gekocht voor de trein naar het vliegveld en toen lekker geluncht bij de Egon. Daar dus ook nog even afscheid van kunnen nemen.

Bij het operahuis hebben we nog in de zon gelegen voordat we terug gingen naar het hotel. Daar een sanitaire stop gedaan voordat we op weg gingen naar het station. Mijn wandelschoenen hingen nu ook aan mijn koffer in een plastic tas, dus dat ging helemaal goed. De weg naar het station was net zo leuk als op de heenweg met alle kuilen en obstakels in de weg. Dus mijn koffer viel een paar keer bijna om, maar goed.. We waren er! Alle koffers in de trein getild (wat dus 3 treden omhoog is…) en toen lekker gaan zitten. Toen we er waren moest ook alles er weer uit, wat er voor zorgde dat er een hoop mensen op ons moesten wachten. Toch even aan die mensen duidelijk gemaakt dat we hier 15 weken waren geweest en dat het niet voor een weekendje weg was… Op het vliegveld maar gelijk een trolley gepakt, dat liep een stuk makkelijker. De man die de koffers in nam keek nogal raar van mij op. Mijn koffer was te zwaar, 4 kilo. Dus dat maakte hij mij even duidelijk. ‘Uw koffer is te zwaar….’ Verder niets. Dus ik maar gevraagd of ik kon betalen. De man keek mij nog verbaasder aan, of ik er niets uit wilde halen… Nou nee hoor, ik betaal wel. Pff, 4 kilo te zwaar, kosten 30 euro!

Ook door de douane kwam ik makkelijk zonder dat ik moest blijven wachten of dat mijn spullen voor een extra keer erdoor moesten, was ook voor het eerst. Ook op het vliegveld nog even lekker gegeten en toen richting de gate. Hier moesten we oppassen op wat we zeiden aangezien er nu ook Nederlanders bij stonden. Tijdens het omroepen dat we gingen boarden werd er nog even duidelijk gezegd dat we maar één stuks handbagage mee mochten. Stond ik daar dan met mijn tas (die veel zwaarder was dan 10 kilo), mijn plastic tas met wandelschoenen, mijn handtas en mijn jas los…. Maar, er werd niets van gemaakt en ik mocht zo door. Jeeeej!! Ik was de eerste in het vliegtuig (op de medewerkers na dan) En toen was onze reis echt bijna ten einde. Alleen nog de vlucht terug. De piloot had zin om eerder thuis te zijn want we landde een half uur eerder dan gepland.

Toen we geland waren en bij de bagageband stonden te wachten zag ik opeens wel hele bekende hoofden! Pap, mam, Martijn, Robbert en Miriam!! =D Echt heerlijk om ze weer te zien. Toen we de bagage hadden onze geweldige binnenkomst gemaakt. Helaas geen Joris Linsen van Hello Goodbye, maar je kunt natuurlijk niet alles hebben! Na een paar heerlijke knuffels richting de auto. Robbert was een het klooien met mijn bagage en had het op een gegeven moment ergens verstopt.. En toen wist ik het… Ik ben thuis! Een beetje raar dat ik de zilveren Zafira verwachtte, terwijl we toch al een tijdje een blauwe auto hebben. Maar voor de rest alles hetzelfde. Thuis waren de slingers er met welkom thuis en kon ik het vertellen. Toen het donker werd (ja… het wordt hier donker…..) naar bed gegaan en heerlijk in mijn eigen bed geslapen.

Vanochtend een gezellig familie ontbijt gehad en straks vrienden en familie op bezoek. Ik heb er zin in =) Wat was dit een geweldige ervaring. Ik ben super blij dat ik dit heb gedaan en ik kan het iedereen aanbevelen die de mogelijkheid krijgt om het te doen. Het voelt nu al weer helemaal gewend hier. Ik ga zeker weer terug naar Trondheim! Nou, dit was dan mijn laatste blog… En tot nu toe heb ik 17500 hits gehad op mijn blog, dus ontzettend bedankt voor het volgen en voor de reacties die ik via verschillende wegen heb ontvangen! Helemaal super =D Rest me nog 1 ding om te zeggen: Ha det bra!

  • 19 Februari 2018 - 00:23

    Kim:

    Hoi Ilonka. Ik weet dat we inmiddels heel wat jaren verder zijn en ik heb geen idee of je hier überhaupt nog een bericht van krijgt, maar ik vroeg me af of ik misschien met je in contact zou kunnen komen. Ik ben van plan om de opleiding onderwijsassistent te volgen en ik wil graag op korte termijn (binnen twee jaar) naar Noorwegen verhuizen. Dit omdat mijn vriend hier woont én ik onwijs verliefd ben op het land! Ik vroeg me af of je me meer informatie zou kunnen geven over hoe je aan je stage adres bent gekomen, hoe het werk als onderwijsassistent in Noorwegen anders is in vergelijking met Nederland, hoe het zit met de ''vertaling'' van MBO onderwijsassistent in Nederland naar Noorwegen, etc... Ik hoop iets van je te horen!

  • 24 Februari 2018 - 11:34

    Ilonka:

    Dag Kim,
    Mag ik misschien je e-mailadres om contact met je op te nemen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Egmond-Binnen

Buitenlandstage Trondheim

Recente Reisverslagen:

28 Mei 2012

Weer thuis

26 Mei 2012

Dag Trondheim!

24 Mei 2012

En dan zit het er bijna op...

21 Mei 2012

Oeps! Vergeten…

18 Mei 2012

Musical, voetbal en 17 mei!
Ilonka

In februari ga ik op reis naar Trondheim, Noorwegen. Hier ga ik stagelopen op de school This (Trondheim international school). Ik ga stagelopen in 3rd grade. Tijdens mijn stage verblijf ik bij de familie Hoff. Ik hoop veel van het land, de cultuur en het onderwijssysteem te leren.

Actief sinds 26 Dec. 2011
Verslag gelezen: 4964
Totaal aantal bezoekers 80001

Voorgaande reizen:

10 Februari 2012 - 27 Mei 2012

Buitenlandstage Trondheim

Landen bezocht: